در بیان اینکه از عمان سامانی گنجینة الاسرار 1
1. در بیان اینکه صاحب جمال را خودنمائی موافق حکمت شرطست و اشاره به تجلی اول بر وجه اتم و اکمل و پوشیدن اعیان ثابته کسوت تعین را و طلوع عشق از مطلع لاهوتی و تجلی به عالم ملکوتی و ناسوتی- نعم ماقال:
...
برای مشاهده کامل کلیک کنید
2 دقیقه زمان مطالعه
معشوق مطلقی از عمان سامانی گنجینة الاسرار 1
1. معشوق مطلقی را حمد و ستایش سزاست جل جلاله که تمام موجودات عاشق مقید اویند. همه راه اوست میپویند و وصل اوست که میجویند و حمد اوست میگویند و ان من شیء الایسبح بحمده هر برگی از دفتر معرفتش آیتیست و هر گیاهی در بیدای وحدتش فراشته رایتی؛ با اینهمه عالمی متفکر آنند و جهانی بدیدۀ حیرت نگران، چه هرچه جهد بیش بنمایند و بیشتر گرایند منزل مقصود دورتر شود و دیدۀ معرفت بی نورتر.
...
برای مشاهده کامل کلیک کنید
5 دقیقه زمان مطالعه
در بیان تجلی از عمان سامانی گنجینة الاسرار 3
1. در بیان تجلی دوم و اظهار شأن و مراتب بر ما سوی و عرض امانت عشق وشدت طلب به اندازهی استعداد در هر یک و خیمه زدن تمامیت آن در ملک وجود انسانی به مصداق آیۀ انا عرضنا الامانة علی السموات و الارض و الجبال فابین ان یحملنها و اشفقن منها و حملها الانسان انه کان ظلوماً جهولا.
...
برای مشاهده کامل کلیک کنید
2 دقیقه زمان مطالعه
در بیان اینکه از عمان سامانی گنجینة الاسرار 4
1. در بیان اینکه آدمی بواسطه شرافت و گوهر فطرت و خاتمه در تعداد بحسب جسم، امانت عشق را قابل آمد و جمال کبریائی را آئینۀ مقابل ولقد کرمنا بنی آدم.... و فضلنا هم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا.
...
برای مشاهده کامل کلیک کنید
1 دقیقه زمان مطالعه
در بیان اینکه از عمان سامانی گنجینة الاسرار 5
1. در بیان اینکه هر رازی را پرده داری انبازاست و هر سری را غیرتی غیر پرداز، از آنجاست که گوید:
...
برای مشاهده کامل کلیک کنید
1 دقیقه زمان مطالعه
در بیان اینکه از عمان سامانی گنجینة الاسرار 6
1. در بیان اینکه چون مطلوب را رغبت شامل و طالب را استعداد کامل آمد، توسن مقصود رام است و بادهی مراد در جام، از آنجاست که محرم خلوتخانهی راز و محقق شیراز خواجه حافظ قدس سره میفرماید:
...
برای مشاهده کامل کلیک کنید
1 دقیقه زمان مطالعه
در بیان اینکه از عمان سامانی گنجینة الاسرار 7
1. در بیان اینکه چون طالب، تعینات را در قمار طلب بباخت و هستی خود را در هستی مطلوب نیست ساخت و در فنای او باقی شد، لاجرم هم میخواره و هم ساقی شد و اگر هم باده و جامش خوانند رواست.
...
برای مشاهده کامل کلیک کنید
1 دقیقه زمان مطالعه
در بیان تبدل از عمان سامانی گنجینة الاسرار 8
1. در بیان تبدل از عالم بسط به عالم قبض و تنزل از ملک معنی بجهان صورت گوید:
...
برای مشاهده کامل کلیک کنید
1 دقیقه زمان مطالعه
در انتقال بعالم از عمان سامانی گنجینة الاسرار 9
1. در انتقال بعالم بسیط بسط و اتصال بدریای محیط وجد و بیان اینکه چون صاحب جمال، جمال خود نماید و ناظران را دل از کف رباید، بر مقتضای حکمت، به آزارشان کوشند و عاشق را شرط است که از آن آزار نرمد و نخروشد تا بر منتهای خواهش کامران شود بر مصداق حدیث من عشقنی الخ.
...
برای مشاهده کامل کلیک کنید
2 دقیقه زمان مطالعه
در بیان اینکه از عمان سامانی گنجینة الاسرار 10
1. در بیان اینکه چون معشوق ازلی جمال لم یزلی مر عشاق را نمود و بادۀ عشق طالبان مشتاق را پیمود از در امتحان درآمد، شیوههای معشوقی بکار آورد، منکرین جام سعادت را سرخوش از جام شقاوت کرده، بدیشان گماشت و چیزی از لوازم عاشق کشی فرو نگذاشت تا شرایط معشوقی با تکالیف عاشق، موافق آید.
...
برای مشاهده کامل کلیک کنید
2 دقیقه زمان مطالعه
در بیان اینکه از عمان سامانی گنجینة الاسرار 11
1. در بیان اینکه از هر کس مقتضیات طینت بظهور آید و بازگشت هرشیء باصل خودست و این سعادت و آن شقاوت را ظاهر الصلاح بودن باخراج از قانون فلاح شرط نیست. بلکه جنسیت و سنخیت مرادست و همانست که سعید را باوج علیین کشاند الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور و شقی را در حضیض سجین نشاند و الذین کفروا اولیائهم الطاغوت یخرجونهم من النور الی الظلمات اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون. لهذا با اینهمه احتجاج از روی لجاج روی از حق برتافتند:
...
برای مشاهده کامل کلیک کنید
2 دقیقه زمان مطالعه
در استشفای از عمان سامانی گنجینة الاسرار 12
1. در استشفای عارفانه در طریق اهل وجد گوید.
...
برای مشاهده کامل کلیک کنید
1 دقیقه زمان مطالعه