بابٌ فی فرقِ فِرَقهم و مذاهِبهم و آیاتِهم و مقاماتِهم و حکایاتِهم در کشف المحجوب علی بن عثمان هجویری

46 اثر از بابٌ فی فرقِ فِرَقهم و مذاهِبهم و آیاتِهم و مقاماتِهم و حکایاتِهم در کشف المحجوب علی بن عثمان هجویری در سایت شعرنوش گردآوری شده است. در این مجموعه می‌توانید اشعار معروف، عاشقانه و حکیمانه علی بن عثمان هجویری را به‌صورت دسته‌بندی‌شده و با قابلیت جستجو مطالعه کنید. شما در حال مشاهده صفحه 4 از این مجموعه هستید.

بدان از علی بن عثمان هجویری کشف المحجوب 36

1. بدان که اندر هستی روح علم ضروری است و اندر چگونگی آن عقل عاجز و هرکسی از علما و حکمای امت بر حسب قیاس خود اندر آن چیزی گفته‌اند و اصناف کفر را نیز اندر آن سخن است که چون کفار قریش به تعلیم جهودان مر نضر بن الحارث را بفرستادند تا از رسول صلّی اللّه علیه کیفیت روح بپرسیدند و ماهیت آن، خداوند تعالی نخست عین آن اثبات کرد؛ قوله، تعالی: «و یسألونک عَنِ الرّوحِ (۸۵/الإسراء)»، آنگاه قِدم را از وی نفی کرد؛ قوله، تعالی: «قُلِ الرّوحُ من أمر ربّی (۸۵/الإسراء).»

برای مشاهده کامل کلیک کنید


6 دقیقه زمان مطالعه 14 بیت

یکی از علی بن عثمان هجویری کشف المحجوب 37

1. یکی از مشایخ گوید رحمة اللّه علیه که: «الرّوحُ فی الجَسَدِ کَالنّارِ فی الحَطَبِ، فالنّارُ مخلوقةٌ و الفَحْمُ مصنوعةٌ.»

برای مشاهده کامل کلیک کنید


3 دقیقه زمان مطالعه 7 بیت

قوله، از علی بن عثمان هجویری کشف المحجوب 38

1. قوله، تعالی: «وَما قَدَرُوا اللّه حقَّ قَدْرِه (۹۱/الأنعام).»

برای مشاهده کامل کلیک کنید


2 دقیقه زمان مطالعه 4 بیت

بدان از علی بن عثمان هجویری کشف المحجوب 39

1. بدان اسعدک اللّه که مردمان را اندر معرفت خداوند تعالی و صحت علم بدو اختلاف است بسیار. معتزله گویند که: «معرفت حق عقلی است و جز عاقل را بدو معرفت روا نباشد.» و باطل است این قول، به دیوانگانی که اندر دار اسلام‌اند که حکمشان حکم معرفت بود و به کودکانی که عاقل نباشند و حکمشان حکم ایمان بود. اگر معرفت به عقل بودی، ایشان را چون عقل نیست حکم معرفت نبودی و کافران را که عقل است حکم کفر و اگر عقل معرفت را علت بودی، بایستی تا هر که عاقل بودی عارف بودی و همه بی عقلان جاهلان بودندی و این مکابرهٔ عیان است.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


12 دقیقه زمان مطالعه 22 بیت

مشایخ از علی بن عثمان هجویری کشف المحجوب 40

1. مشایخ را اندر این معنی رموز بسیار است و من حصول فواید را بعضی از اقاویل ایشان بیارم، ان شاء اللّه، عزّ و جلّ.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


6 دقیقه زمان مطالعه 20 بیت

قوله، از علی بن عثمان هجویری کشف المحجوب 41

1. قوله، تعالی: «وَإلهُکُمْ إلهٌ واحِدٌ (۱۶۳/البقره).»

برای مشاهده کامل کلیک کنید


5 دقیقه زمان مطالعه 13 بیت

از جنید از علی بن عثمان هجویری کشف المحجوب 42

1. از جنید رضی اللّه عنه می‌آید که گفت: «التّوحیدُ إفرادُ القِدَمِ عَنِ الْحَدَثِ.»

برای مشاهده کامل کلیک کنید


10 دقیقه زمان مطالعه 24 بیت

قوله، از علی بن عثمان هجویری کشف المحجوب 43

1. قوله، تعالی: «یا ایّها الّذین امَنوا امِنوا (۱۳۶/النّساء).»

برای مشاهده کامل کلیک کنید


2 دقیقه زمان مطالعه 9 بیت

بدان از علی بن عثمان هجویری کشف المحجوب 44

1. بدان که اتفاق است میان اهل سنت و جماعت و اهل تحقیق و معرفت که: ایمان را اصلی و فرعی است، اصل آن تصدیق به دل باشد و فرع آن مراعات امر و اندر عادت عرب است که فرع چیزی را، بر وجه استعارت به نام اصل آن باز خوانند؛ چنان‌که نور آفتاب را آفتاب خوانند به همه لغات. و هم بدان معنی گروهی طاعت را ایمان خوانند؛ که بنده جز بدان ایمن نشود از عقوبت، و تصدیق مجرد امن اقتضا نکند تا احکام فرمان به جای نیارد. پس هرکه را طاعت بیشتر بود، امن وی از عقوبت زیادت بود چون آن علت امن آمد به تصدیق و قول مر آن را ایمان گفتند.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


7 دقیقه زمان مطالعه 13 بیت

از پس از علی بن عثمان هجویری کشف المحجوب 45

1. از پس ایمان نخستین چیز که بر بنده فریضه شود طهارت کردن بود مر گزاردِ نماز راو آن طهارت بدن بود از نجاست و جنابت و شستن سه اندام و مسح کردن بر سر بر متابعت شریعت و یا تیمم در حال فقدِ آب یا شدت مرض و یا خوف مرض؛ چنان‌که احکام این معلوم است.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


6 دقیقه زمان مطالعه 19 بیت