لمعات عراقی

30 اثر از لمعات عراقی در سایت شعرنوش گردآوری شده است. در این مجموعه می‌توانید اشعار معروف، عاشقانه و حکیمانه عراقی را به‌صورت دسته‌بندی‌شده و با قابلیت جستجو مطالعه کنید.

الحمدلله الذی نور وجه حبیبه بتجلیات از عراقی لمعات 1

1. الحمدلله الذی نور وجه حبیبه بتجلیات الجمال فتلالامنه نوراً، و ابصر فیه غایات الکمال ففرح به سروراً، فصدره علی یده و صافاه و آدم لم یکن شیئاً‌مذکورا و لا القلم کاتباً و لااللوح مسطوراً، فهو مخزن کنزالوجود و مفتاح خزاین الجود و قبلة الواجد و الموجود و صاحب لواء الحمد و المقام المحمود، الذی لسان مرتبته یقول:

برای مشاهده کامل کلیک کنید


3 دقیقه زمان مطالعه 30 بیت

بدان که در اثنای هر لمعه‌ای ازین از عراقی لمعات 2

1. بدان که در اثنای هر لمعه‌ای ازین لمعان ایمائی کرده می‌آید بحقیقتی منزه از تعین، خواه حبش نام نه خواه عشق، اذلامشاحة فی الالفاظ، و اشارتی نموده می‌شود بکیفیت سیراو در اطوار و ادوار، وسفر اودر مراتب استیداع و استقرار، و ظهور او بصورت معانی و حقایق،‌و بروز او بکسوت معشوق و عاشق و باز انطوای عاشق در معشوق عیناً، و انزوای معشوق در عاشق حکماً، و اندراج هر دو در سطوات وحدت او جمعاً. و هنالک اجتمع الفرق و ارتتق الفتق و استتر النور فی النور وبطن الظهور فی الظهور، و نودی من وراء سرادقات العزة: الا کل شیئی ما خلاالله باطل، و غایت العین لارسم و لااثر، و برزوالله الواحد القهار

برای مشاهده کامل کلیک کنید


1 دقیقه زمان مطالعه 1 بیت

اشتقاق عاشق و معشوق از عشق در مقر از عراقی لمعات 3

1. اشتقاق عاشق و معشوق از عشق در مقر خود از تعین منزه است و در حریم عین خود از بطون و ظهور مقدس، ولیکن بهر اظهار کمال،‌ از آن روی که عین ذات خود است و صفات خود، خود را در آینۀ عاشقی و معشوقی بر خود عرضه کرد و حسن خود را بر نظر خود جلوه داد. از روی ناظری و منظوری نام عاشقی و معشوقی پیدا آمد. نعت طالبی و مطلوبی ظاهر گشت. ظاهر را بباطن بنمود، آوازۀ عاشقی برآمد. باطن را به ظاهر بیاراست، نام معشوقی آشکارا شد.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


1 دقیقه زمان مطالعه 6 بیت

سلطان عشق خواست که خیمه بصحرا از عراقی لمعات 4

1. سلطان عشق خواست که خیمه بصحرا زند، در خزاین بگشاد گنج بر عالم پاشید.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


2 دقیقه زمان مطالعه 22 بیت

عشق هر چند خود را دایم بخود می‌دید، از عراقی لمعات 5

1. عشق هر چند خود را دایم بخود می‌دید، خواست تا در آینه نیز جمال و کمال معشوقی خود مطالعه کند، نظر در آینۀ عین عاشق کرد، صورت خودش در نظر آمد، گفت:

برای مشاهده کامل کلیک کنید


2 دقیقه زمان مطالعه 14 بیت

غیرت معشوق اقتضا کرد که عاشق غیر از عراقی لمعات 6

1. غیرت معشوق اقتضا کرد که عاشق غیر او رادوست ندارد و بغیر او محتاج نشود. لاجرم خود را عین همه اشیاء کرد، تا هر چه را دوست دارد و به هرچه محتاج شود او بود.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


2 دقیقه زمان مطالعه 14 بیت

محبوب در آینه هر لحظه روئی دیگر از عراقی لمعات 7

1. محبوب در آینه هر لحظه روئی دیگر نماید و هر دم بصورتی دیگر برآید؛ زیرا که صورت، بحکم اختلاف آینه هر دم دیگرمی‌شود و آینه هر نفس بحسب اختلاف احوال دیگر می‌گردد.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


2 دقیقه زمان مطالعه 14 بیت

نهایت این کار آنست که محب محبوب از عراقی لمعات 8

1. نهایت این کار آنست که محب محبوب را آینه خود بیند و خود را آینۀ او

برای مشاهده کامل کلیک کنید


1 دقیقه زمان مطالعه 10 بیت

عشق در همه ساریست، ناگزیر جمله از عراقی لمعات 9

1. عشق در همه ساریست، ناگزیر جمله اشیاءاست و کیف تنکر العشق و مافی الوجود الاهو، ولولاالحب ماظهر ماظهر، فبالحب ظهر الحب سارفیه،‌بل هو الحب کله، ذات محب و عشق او محال است که مرتفع شود، بلکه تعلق او نقل شود، از محبوبی به محبوبی

برای مشاهده کامل کلیک کنید


3 دقیقه زمان مطالعه 22 بیت

محبوب یادرآینۀ صورت روی نماید، از عراقی لمعات 10

1. محبوب یادرآینۀ صورت روی نماید، یا در آینۀ معنی، یا ورای صورت و معنی. اگر جمال بر نظر محب در کسوت صورت جلوه دهد، محب از شهود لذت تواند یافت و از ملاحظه قوت تواند گرفت. اینجا سر: رأیت ربی فی احسن صورة با او گوید: فاینما تولوا فثم وجه الله، چه معنی دارد؟ و معنی: الله نور السموات والارض باوی در میان نهد که عاشق چرا گوید:

برای مشاهده کامل کلیک کنید


2 دقیقه زمان مطالعه 10 بیت

محبوب آینۀ محب است، در او بچشم از عراقی لمعات 11

1. محبوب آینۀ محب است، در او بچشم خود جز خود را نبیند و محب آینۀ محبوب،‌که در او اسماء و صفات و ظهور احکام آن بیند، و چون محب اسماء و صفات او را عین او یابد، لاجرم گوید:

برای مشاهده کامل کلیک کنید


2 دقیقه زمان مطالعه 8 بیت

ظهور دایم صفت محبوب است و خفا از عراقی لمعات 12

1. ظهور دایم صفت محبوب است و خفا و کمون صفت محب، چون صورت محبوب در آینۀ عین محب ظاهر شود، آینه بحسب حقایق خود، ظاهر را حکمی بخشد، چنانکه ظهور ظاهر را اسمی.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


2 دقیقه زمان مطالعه 12 بیت