🌟 نیت کن و فال حافظ بگیر 🌟
ملا احمد نراقی

ملا احمد نراقی

ملا احمد نراقی
ملا احمد نراقی

ضد صفت شرک، از ملا احمد نراقی معراج السعادة 22

معراج السعادة 22 ام از 647 باب چهارم

ضد صفت شرک، توحید است و از برای آن اقسامی چند است:

🌙 حالت شب
شماره بیت
اندازه متن
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

ضد صفت شرک، توحید است و از برای آن اقسامی چند است: ,

اول توحید در ذات: یعنی ذات خدا را منزه داشتن از ترکیب خارجی و عقلی و صفات او را عین ذات مقدسش دانستن ,

دوم توحید در وجوب وجود: یعنی واجب الوجود را منحصر کردن در خدا و نفی شریک از برای او در صفت واجبیت وجود کردن و در این علم بحث از این دو قسم نمی شود. ,

سوم توحید در تأثیر و ایجاد: یعنی موثر در وجود را منحصر در پروردگار دانستن که فاعلی و منشأ اثری به غیر از او نیست و این قسم توحیدی است که در اینجا گفتگو از آن می شود. ,

مراتب توحید و اثرات آن و از برای این توحید همچنان که گفته‌اند چهار مرتبه است: «قشر قشر و «قشر» و «لب و «لب لب». ,

مرتبه اول: که «قشر قشر» است، آن است که آدمی به زبان، کلمه توحید را بگذراند و لیکن دل او از معنی آن غافل بلکه منکر معنی آن باشد، مثل توحید منافقین و فایده ای بر این مترتب نمی شود مگر اینکه صاحب آن را در دنیا از شمشیر شریعت محافظت می نماید. ,

مرتبه دوم: که «قشر» باشد آن است که اعتقاد قلبی نیز به معنی کلمه توحید داشته باشد و تکذیب این کلمه را نکند، همچنان که شأن اکثر عوام مسلمین است و همین قدر توحید اگر چه باعث صفای قلب و شرح صدر نگردد و لیک صاحب خود را از عذاب آخرت محافظت می کند، هرگاه معاصی موجب ضعف اعتقاد نشود. ,

مرتبه سوم: که «لب» باشد عبارت است از آنکه این معنی بر او منکشف و ظاهر گردد به واسطه نوری که از جانب حق سبحانه و تعالی بر او تجلی کند پس اگر چه درعالم چیزهای بسیار مشاهده کند و لیکن همه را صادر از یک مصدر می بیند و کل را مستند به واحد حق ملاحظه می کند و این مرتبه مقام مقربین است. ,

مرتبه چهارم: که «لب لب» باشد آن است که به غیر از یک موجود نبیند و شریکی از برای خدا در وجود قرار ندهد و این مرتبه را اهل معرفت فناء فی الله و فناء فی التوحید گویند، زیرا که صاحب آن، خود را فانی دانسته و این مرتبه غایت وصول در توحید است. ,

و چنان تصور نکنی که وصول به این مرتبه ممکن نیست و با وجود ملاحظه آسمان و زمین و سایر مخلوقات متکثره و موجودات کثیره موجود را منحصر در یکی دانستن معقول نمی باشد، زیرا که هرگاه از برای دل شدت استغراق در لجه عظمت و جلال واحد حق و غلبه انوار جمال و کمال وجود مطلق حاصل شود و اشعه اشراقات نور واجب الوجود بر آن احاطه کند و آتش محبت و انس، در کانون ضمیرش افروخته گردد و سایر موجودات ضعیفه از نظر بصیرتش غایب می شوند، و بالمره از غیر یک وجود، غافل و ذاهل می گردد. ,

11 نگویم در آن کس بجز یار نی ولی غیر او کس پدیدار نی

12 در آن پرتو افکن یکی نور بود که از غیر او دیده ها کور بود

همچنان که کسی که مشغول مکالمه سلطانی و مستغرق ملاحظه مسطوت او گردد بسیار می شود که از مشاهده غیر، غافل می شود و عاشقی که محو جمال معشوق باشد غیر او را نمی بیند و همچنان که ستارگان در روز موجودند و لیکن چون نور آنها در جنب نور خورشید ضعیف و مضمحل است به نظر نمی آیند و از اینجا ظاهر می شود که کسی را که غیر یک وجود ملحوظ و کثرت مشاهده است در مرتبه توحید ناقص و هنوز نور وجود صرف در روزن او پرتو نیفکنده است آری: ,

14 تا نگشتند اختران از ما نهان دان که پنهان است خورشید جهان

ملا احمد نراقی از شاعران بزرگ قرن 13 هجری می باشد و سبک شعری ایشان بازگشت ادبی است.
اثر ضد صفت شرک، توحید است و از برای آن اقسامی چند است: معراج السعادة 22 ام از 647 باب چهارم در معراج السعادة ملا احمد نراقی می باشد
حکایت شعر قالب : معراج السعادة سبک : بازگشت ادبی
عکس نوشته
کامنت
سوالات متداول درباره شعر ضد صفت شرک، توحید است و از برای آن اقسامی چند است:

شاعر شعر ضد صفت شرک، توحید است و از برای آن اقسامی چند است: چه کسی است ؟

شاعر شعر ضد صفت شرک، توحید است و از برای آن اقسامی چند است: ملا احمد نراقی می باشد.

شعر ضد صفت شرک، توحید است و از برای آن اقسامی چند است: در چه دوره‌ای سروده شده است؟

این شعر در قرن 13 سروده شده است.

قالب شعر ضد صفت شرک، توحید است و از برای آن اقسامی چند است: چیست ؟

قالب شعر ضد صفت شرک، توحید است و از برای آن اقسامی چند است: معراج السعادة است

سبک شعر ضد صفت شرک، توحید است و از برای آن اقسامی چند است: چیست ؟

سبک شعر ضد صفت شرک، توحید است و از برای آن اقسامی چند است: سبک بازگشت ادبی است

مضمون اصلی شعر ضد صفت شرک، توحید است و از برای آن اقسامی چند است: چیست؟

این شعر در دسته‌بندی پندآموز, شعر فارسی, شعر کوتاه, طبیعت, عارفانه, عاشقانه, مرگ, می‌نوشی قرار دارد و مضمون اصلی آن پندآموز, شعر فارسی, شعر کوتاه, طبیعت, عارفانه, عاشقانه, مرگ, می‌نوشی است.
ملا احمد نراقی

ضد صفت شرک، از ملا احمد نراقی معراج السعادة 22

معراج السعادة 22 ام از 647 باب چهارم
بنر