از شاعران بزرگ قرن 6 هجری می باشد و سبک شعری ایشان عراقی است.
اثر بدان که فضل صوفی بر دیگر آدمیان از سه وجه تواند بود: از کتاب، و از سنت، و از عقل. و این هر سه در سه فصل یاد کنیم.... مناقب الصوفیه 4 ام از 30
مناقب الصوفیه عبادی مروزی
می باشد
بدان که اول چیزی که بر بنده واجب است معرفت است،علی الخصوص متصفه را که تصوف سفر است از خلق به حق و این سفر آنگه درست آید که مقصود شناخت باشد، هر چند شناخت حق تعالی چنانکه حقیقت شناخت است درست نیاید. امابه قدر وسع خود واجب است شناختن حق تعالی. ,
و هیچ کار مهمتر از معرفت نیست که رسول گفته است چنانکه سقف برستون نگاه توان داشت دین در دل به معرفت نگاه توان داشت. معرفت عماد دین است. ,
بدان که بنیاد اسلام بر پاکی نهاده است.قال النبی «بنیالاسلام علی النظافة». و پاکی طهارت آب است. و اصل عبادت نماز است. قال النبی‑علیه الصلوة والسلام‑«الصلوة عماد الدین» و اصل عبادت نماز است.نماز حضور«ست»، و حضور بیطهارت راستنیاید و این طهارت به غفلت نتوان کرد. نخست جمعیت دل باید و آن نیت است و طهارتبینیت درست نبود که «اعمال بالنیات». ,
عمل به منزلت جسم است و نیت به مثابت روح، و جسم بیروح دفن را شاید و روح بیکالبد شریف است‑که هر چه به خود قایم بود شرف او اصلی بود، هرگز بنرسد. وهر چه به دیگری قایم بود شرف او به قوام او تعلق دارد. چون از آن قاعده بیفتد آن شرف باطل شود. عمل به نیت قایم است. شرف او نیت باشد، و نیت به خود قایم است، شرف او به نفس خود است. نیت بیعملصاحب قدر است، و عمل بی او بیخطر است. واز اینجا فرمود رسول «نیة المؤمن من ابلغ من عمله». ,