🌟 نیت کن و فال حافظ بگیر 🌟
نجم‌الدین رازی

نجم‌الدین رازی

نجم‌الدین رازی
نجم‌الدین رازی

باب از نجم‌الدین رازی مرصاد العباد من المبدأ الی المعاد 1

مرصاد العباد من المبدأ الی المعاد 1 ام از 174 ابتدا

باب اول

🌙 حالت شب
شماره بیت
اندازه متن
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52

باب اول ,

در دیباچه کتاب و آن مشتمل است بر سه فصل: ,

فصل اول در بیان آنک فایده نهادن کتاب در سخن ارباب طریقت و بیان سلوک چه چیزیست؟ ,

فصل دوم در بیان آنک سبب نهادن این کتاب چه بود خاصه به پارسی؟ ,

فصل سیم در بیان آنک این کتاب بر چه نسق و نهج نهاده آمد؟ ,

باب دوم ,

در بیان مبدأ موجودات و آن ۸ مشتمل است بر پنج فصل: ,

فصل اول در بیان فطرت ارواح و مراتب و معرفت آن ,

فصل دوم در شرح ملکوتیات و مدارج آن ,

فصل سیم در ظهور عوالم مختلف ملک و ملکوت ,

فصل چهارم در بدایت خلقیت قالب انسان ,

فصل پنجم در بدو تعلق روح به قالب ,

باب سوم ,

در بیان معاش خلق و آن مشتمل است بر بیست فصل: ,

فصل اول در بیان حجب روح انسان از تعلق قالب و آفات آن ,

فصل دوم در بیان تعلق روح به قالب و حکمت و فواید آن ,

فصل سیم در بیان احتیاج به انبیا علیهم‌السلام در پرورش انسان ,

فصل چهارم در بیان سبب نسخ ادیان و ختم نبوت بر محمد علیه‌السلام ,

فصل پنجم در بیان تربیت قالب انسان بر قانون شریعت ,

فصل ششم در بیان تزیکت نفس انسان و معرفت آن ,

فصل هفتم در بیان تحلیه روح بر قانون حقیقت و معرفت آن ,

فصل هشتم در بیان تصفیه دل بر قانون طریقت و معرفت آن ,

فصل نهم در بیان احتیاج به شیخ در تربیت انسان و سلوک راه ,

فصل دهم در بیان مقام شیخی و شرایط و صفات آن ,

فصل یازدهم در بیان شرایط و صفات مریدی و آداب آن ,

فصل دوازدهم در بیان ا حتیاج به ذکر و اختصاص ذکر به «لا اله الاالله» ,

فصل سیزدهم در بیان کیفیت ذکر گفتن و شرایط و آداب آن ,

فصل چهاردهم در بیان احتیاج مرید به تلقین ذکر از شیخ و خاصیت آن ,

فصل پانزدهم در بیان احتیاج به خلوت و شرایط و آداب آن ,

فصل شانزدهم در بیان بعضی وقایع غیبی و فرق میان خواب و واقعه ,

فصل هفدهم در بیان مشاهدات انوار و مراتب آن ,

فصل هجدهم در بیان مکاشفات و انواع آن ,

فصل نوزدهم در بیان تجلی ذات و صفات خداوندی ,

فصل بیستم در بیان وصول به حضرت خداوندی بی‌اتصال و انفصال ,

باب چهارم ,

در بیان معاد نفوس سعدا و اشقیا و آن مشتمل است بر چهار فصل: ,

قال‌الله تعالی «فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخیرات باذن‌الله» ,

و قال‌: «لایصلیها الا الاشفی الذی کذب وتولی» ,

فصل اول در بیان معاد نفس ظالم و آن نفس لوامه است ,

فصل دوم در بیان معاد نفس مقتصد و آن نفس ملهمه است ,

فصل سیم در بیان معاد نفس سابق و آن نفس مطمئنه است ,

فصل چهارم در بیان معاد نفس اشقی و آن نفس اماره است. ,

باب پنجم ,

در بیان سلوک طوایف مختلف و آن مشتمل است بر هشت فصل: ,

فصل اول در بیان سلوک ملوک و ارباب فرمان ,

فصل دوم در بیان حال ملوک و سیرت ایشان با هر طایفه از رعایا و شقفت بر احوال خلق ,

فصل سیم در بیان سلوک وزرا و اصحاب قلم و نواب ,

فصل چهارم در بیان سلوک علما از فقیهان و مذکران و قضا ,

فصل پنجم در بیان سلوک ارباب نعم و اصحاب اموال ,

فصل ششم در بیان سلوک روسا و دهاقین و مزارعان ,

فصل هفتم در بیان سلوک اهل تجارت ,

فصل هشتم در بیان سلوک محترفه و اهل صنایع ,

نجم‌الدین رازی از شاعران بزرگ قرن 7 هجری می باشد و سبک شعری ایشان عراقی است.
اثر باب اول مرصاد العباد من المبدأ الی المعاد 1 ام از 174 ابتدا در مرصاد العباد من المبدأ الی المعاد نجم‌الدین رازی می باشد
حکایت قالب : مرصاد العباد من المبدأ الی المعاد سبک : عراقی
عکس نوشته
کامنت
سوالات متداول درباره شعر باب اول

شاعر شعر باب اول چه کسی است ؟

شاعر شعر باب اول نجم‌الدین رازی می باشد.

شعر باب اول در چه دوره‌ای سروده شده است؟

این شعر در قرن 7 سروده شده است.

قالب شعر باب اول چیست ؟

قالب شعر باب اول مرصاد العباد من المبدأ الی المعاد است

سبک شعر باب اول چیست ؟

سبک شعر باب اول سبک عراقی است

مضمون اصلی شعر باب اول چیست؟

این شعر در دسته‌بندی پندآموز, شعر فارسی, شعر کوتاه, عارفانه, عاشقانه, می‌نوشی قرار دارد و مضمون اصلی آن پندآموز, شعر فارسی, شعر کوتاه, عارفانه, عاشقانه, می‌نوشی است.
نجم‌الدین رازی

باب از نجم‌الدین رازی مرصاد العباد من المبدأ الی المعاد 1

مرصاد العباد من المبدأ الی المعاد 1 ام از 174 ابتدا
بنر