🌟 نیت کن و فال حافظ بگیر 🌟

باب دوم در معراج السعادة ملا احمد نراقی

در سبب انحراف اخلاق از جاده پسندیده و حصول اخلاق از نراقی معراج السعادة 1

1. در سبب انحراف اخلاق از جاده پسندیده و حصول اخلاق ذمیمه و بیان قوای نفس انسانی و در آن چند فصل است:

برای مشاهده کامل کلیک کنید


7 دقیقه زمان مطالعه 15 بیت

چون شناختی که آدمی را چهار قوه است که حکم سرهنگان از نراقی معراج السعادة 2

1. چون شناختی که آدمی را چهار قوه است که حکم سرهنگان دارند نظریه عقلیه، وهمیه خیالیه، سبعیه غضبیه، و بهیمیه شهویه.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


2 دقیقه زمان مطالعه 7 بیت

و عجب از کسانی که چنان پندارند که لذات منحصر است در از نراقی معراج السعادة 3

1. و عجب از کسانی که چنان پندارند که لذات منحصر است در لذات جسمیه، و غایت کمال انسان را در رسیدن به لذات «اکل» و «شرب» و «نکاح» و «جماع» و امثال این ها می دانند، و نهایت سعادت آن را در التذاذ به این لذات گمان می کنند.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


5 دقیقه زمان مطالعه 10 بیت

پس هر که را از اندک هوشی بوده باشد، و دشمن نفس خود نباشد، از نراقی معراج السعادة 4

1. پس هر که را از اندک هوشی بوده باشد، و دشمن نفس خود نباشد، بر او لازم است سعی در استیلای قوه عقلیه، و جد و جهد در استیفای سعادت ابدیه، و صرف وقت در تحصیل صفات جمیله، و دفع اخلاق رذیله و پیرامون شهوات نفسانیه و لذات جسمانیه نگردد مگر به قدر ضرورت.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


3 دقیقه زمان مطالعه 9 بیت

از آنچه گذشت روشن شد که از برای انسان اگر چه قوی و جوارح از نراقی معراج السعادة 5

1. از آنچه گذشت روشن شد که از برای انسان اگر چه قوی و جوارح بسیار است، و لیکن همه آنها به غیر از چهار قهرمان، مطیع و فرمانبردارند، و ایشان را مدخلیتی در تغییر و تبدیل احوال مملکت نفس نیست، و آنچه منشأ اثر و باعث نیک و بد صفات، و خیر و شر ملکات هستند از این چهار قوه اند پس همه اخلاق نیک و بد از این چهار پدید آید، و منشأ صفات خیر و شر اینها هستند.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


1 دقیقه زمان مطالعه 2 بیت

بدان که شأن قوه عقلیه و وهمیه، ادراک امور است و لیکن از نراقی معراج السعادة 6

1. بدان که شأن قوه عقلیه و وهمیه، ادراک امور است و لیکن اولی ادراک کلیات را کند و دومی تصور جزئیات را و چون هر فعلی که از بدن صادر می شود، افعال جزئیه است، پس مبدأ تحریک بدن در جزئیات افعال به تفکر و رویه قوه وهمیه است، و از این جهت آن را «عقل عملی» و «قوه عامله» می نامند، و اولی را «عقل نظری» و «قوه عاقله».

برای مشاهده کامل کلیک کنید


3 دقیقه زمان مطالعه 9 بیت

چون دانستی که جنس همه فضایل چهار فضیلت مذکوره است، از نراقی معراج السعادة 7

1. چون دانستی که جنس همه فضایل چهار فضیلت مذکوره است، که هر یک از تهذیب و پاکی یکی از قوای اربع حاصل می شود، و سایر فضایل و اخلاق حسنه مندرج‌اند در تحت این فضایل، بدان که بسیار از علمای اخلاق از برای هر یک از این چهار فضیلت انواعی ذکر کرده اند که مندرج‌اند در تحت آنها.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


5 دقیقه زمان مطالعه 9 بیت

شکی نیست که در مقابل هر صفت نیکی خلق بدی است که ضد آن از نراقی معراج السعادة 8

1. شکی نیست که در مقابل هر صفت نیکی خلق بدی است که ضد آن است و چون دانستی که اجناس همه فضایل چهارند، پس معلوم می شود که اجناس صفات رذایل نیز چهارند:

برای مشاهده کامل کلیک کنید


3 دقیقه زمان مطالعه 6 بیت

از آنچه گفتیم معلوم شد که در برابر هر صفت نیکی، اخلاق از نراقی معراج السعادة 9

1. از آنچه گفتیم معلوم شد که در برابر هر صفت نیکی، اخلاق رذیله غیر متناهیه‌ای از دو طرف افراط و تفریط است و لیکن هر یک را اسم معین و نام علیحده‌ای نیست، بلکه شمردن جمیع ممکن نیست، و شمارش تعداد جمیع در شأن علم اخلاق نیست، بلکه وظیفه آن بیان قاعده کلیه آن است که جمیع در تحت آن مندرج باشند.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


4 دقیقه زمان مطالعه 12 بیت

از اموری که دانستن آن قبل از شروع در تفصیل اخلاق از نراقی معراج السعادة 10

1. از اموری که دانستن آن قبل از شروع در تفصیل اخلاق و معالجات آنها لازم است، آن است که بدانی که بسیار اتفاق می افتد که از بعضی مردمان صفات و افعالی چند به ظهور می آید که در ظاهر نیک است و صاحب آنها از ارباب اخلاق حسنه متصور می شود و حال آنکه چنین نیست.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


9 دقیقه زمان مطالعه 17 بیت
10 اثر از باب دوم در معراج السعادة ملا احمد نراقی در سایت شعرنوش گردآوری شده است. در این مجموعه می‌توانید اشعار معروف، عاشقانه و حکیمانه ملا احمد نراقی را به‌صورت دسته‌بندی‌شده و با قابلیت جستجو مطالعه کنید.
×
ورود / ثبت‌نام

شماره موبایل خود را وارد کنید: