🌟 نیت کن و فال حافظ بگیر 🌟
خواجه نصیرالدین طوسی

اخلاق ناصری خواجه نصیرالدین طوسی

درباره اخلاق ناصری خواجه نصیرالدین طوسی

«اخلاق ناصری» مجموعه‌ای گردآوری‌شده از آثار خواجه نصیرالدین طوسی است که شامل 5 فهرست («باب») است و در هر باب نکات حکایتی و موضوعی ارائه می‌کند.

دسترسی به باب‌ها یا فهرست های اخلاق ناصری خواجه نصیرالدین طوسی

مروری بر باب‌ها یا فهرست اخلاق ناصری خواجه نصیرالدین طوسی

پرسش‌های متداول در مورد اخلاق ناصری خواجه نصیرالدین طوسی

«اخلاق ناصری» چیست و چه ساختاری دارد؟

«اخلاق ناصری» اثری از /khajenasir است که در 5 باب گردآوری شده و به موضوعات مختلف ادبی و اخلاقی می‌پردازد.

چند باب در «اخلاق ناصری» وجود دارد؟

این اثر شامل 5 باب است.

سومین باب «اخلاق ناصری» چه موضوعی دارد؟

باب سوم این اثر «مقالت دوم در تدبیر منازل» است و نکاتی درباره‌ی مقالت دوم در تدبیر منازل بیان می‌کند.

نام باب اول «اخلاق ناصری» چیست؟

باب اول این اثر «مقالت اول در تهذیب اخلاق - ملمعات گیلکی» است.

اشعار پیشنهادی اخلاق ناصری خواجه نصیرالدین طوسی

همچنان از خواجه نصیرالدین طوسی اخلاق ناصری 10

1. همچنان که در علم طب ابدان ازالت مرض به ضد کنند در طب نفوس ازالت هم به اضداد آن رذایل باید کرد، و ما پیش ازین اجناس فضایل حصر کرده ایم و اجناس رذایل که به مثابت اطراف آن اوساط است برشمرده، و چون فضایل چهار است و رذایل هشت، و یک چیز را یک ضد بیش نبود، چه ضد آن دو موجود باشند در غایت بعد از یکدیگر، پس بدین اعتبار رذایل را اضداد فضائل نتوان گفت الا به مجاز، اما هر دو رذیلتی که از باب باشند و یکی در غایت افراط بود و دیگر در غایت تفریط ایشان را ضد یکدیگر توان گفت.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


45 دقیقه زمان مطالعه 92 بیت

به حکم از خواجه نصیرالدین طوسی اخلاق ناصری 3

1. به حکم آنکه هر مرکبی را حکمی و خاصیتی و هیأتی بود که بدان متخصص و منفرد باشد و اجزای او را با او دران مشارکت نبود اجتماع اشخاص انسانی را نیز از روی تألف و ترکب حکمی و هیأتی و خاصیتی بود بخلاف آنچه در هر شخصی از اشخاص موجود بود، و چون افعال ارادی انسانی منقسم است به دو قسم، خیرات و شرور، اجتماعات نیز منقسم باشد بدین دو قسم: یکی آنچه سبب آن از قبیل خیرات بود، و دیگر آنچه سبب آن از قبیل شرور بود، و اول را مدینه فاضله خوانند و دوم را مدینه غیر فاضله. و مدینه فاضله یک نوع بیش نبود، چه حق از تکثر منزه باشد و خیرات را یکی طریق بیش نبود. و اما مدینه غیرفاضله سه نوع بود: یکی آنکه اجزای مدینه، یعنی اشخاص انسانی، از استعمال قوت نطقی خالی باشند و موجب تمدن ایشان تتبع قوتی بود از قوای دیگر و آن را مدینه جاهله خوانند، و دوم آنکه از استعمال قوت نطقی خالی نباشد اما قوای دیگر استخدام قوت نطقی کرده باشند و موجب تمدن شده، و آن را مدینه فاسقه خوانند؛ و سیم آنکه از نقصان قوت فکری با خود قانونی در تخیل آورده باشند، و آن را فضیلت نام نهاده، و بنا بران تمدن ساخته، و آن را مدینه ضاله خوانند. و هر یکی از این مدن منشعب شود به شعب نامتناهی، چه باطل و شر را نهایتی نبود. و در میان مدینه فاضله هم مدن غیر فاضله تولد کند از اسبابی که بعد ازین یاد کنیم، و آن را نوابت خوانند؛ و غرض از این مدن معرفت مدینه فاضله است تا دیگر مدن را بجهد بدان مرتبه رسانند.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


28 دقیقه زمان مطالعه 57 بیت

همچنان از خواجه نصیرالدین طوسی اخلاق ناصری 10

1. همچنان که در علم طب ابدان ازالت مرض به ضد کنند در طب نفوس ازالت هم به اضداد آن رذایل باید کرد، و ما پیش ازین اجناس فضایل حصر کرده ایم و اجناس رذایل که به مثابت اطراف آن اوساط است برشمرده، و چون فضایل چهار است و رذایل هشت، و یک چیز را یک ضد بیش نبود، چه ضد آن دو موجود باشند در غایت بعد از یکدیگر، پس بدین اعتبار رذایل را اضداد فضائل نتوان گفت الا به مجاز، اما هر دو رذیلتی که از باب باشند و یکی در غایت افراط بود و دیگر در غایت تفریط ایشان را ضد یکدیگر توان گفت.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


45 دقیقه زمان مطالعه 92 بیت

در علوم از خواجه نصیرالدین طوسی اخلاق ناصری 8

1. در علوم حکمت مقرر است که مبادی اصناف حرکات که مقتضی توجه باشند به انواع کمالات یکی از دو چیز بود: طبیعت یا صناعت.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


7 دقیقه زمان مطالعه 15 بیت