🌟 نیت کن و فال حافظ بگیر 🌟
خواجه نصیرالدین طوسی

اخلاق ناصری خواجه نصیرالدین طوسی

درباره اخلاق ناصری خواجه نصیرالدین طوسی

«اخلاق ناصری» مجموعه‌ای گردآوری‌شده از آثار خواجه نصیرالدین طوسی است که شامل 5 فهرست («باب») است و در هر باب نکات حکایتی و موضوعی ارائه می‌کند.

دسترسی به باب‌ها یا فهرست های اخلاق ناصری خواجه نصیرالدین طوسی

مروری بر باب‌ها یا فهرست اخلاق ناصری خواجه نصیرالدین طوسی

پرسش‌های متداول در مورد اخلاق ناصری خواجه نصیرالدین طوسی

«اخلاق ناصری» چیست و چه ساختاری دارد؟

«اخلاق ناصری» اثری از /khajenasir است که در 5 باب گردآوری شده و به موضوعات مختلف ادبی و اخلاقی می‌پردازد.

چند باب در «اخلاق ناصری» وجود دارد؟

این اثر شامل 5 باب است.

سومین باب «اخلاق ناصری» چه موضوعی دارد؟

باب سوم این اثر «مقالت دوم در تدبیر منازل» است و نکاتی درباره‌ی مقالت دوم در تدبیر منازل بیان می‌کند.

نام باب اول «اخلاق ناصری» چیست؟

باب اول این اثر «مقالت اول در تهذیب اخلاق - ملمعات گیلکی» است.

اشعار پیشنهادی اخلاق ناصری خواجه نصیرالدین طوسی

چون از شرح مسائل حکمت عملی بر وجهی که در صدر کتاب ذکر آن از طوسی اخلاق ناصری 8

1. چون از شرح مسائل حکمت عملی بر وجهی که در صدر کتاب ذکر آن تقدیم یافته بود فارغ شدیم، و در استیفای ابواب آن و نقل از اصحاب صناعت قدر جهد مبذول کرد، خواستیم که ختم کتاب بر فصلی باشد از سخن افلاطون که عموم خلق را نافع بود، و آن وصیتی است که شاگرد خود ارسطاطالیس را فرموده است، می گوید:

برای مشاهده کامل کلیک کنید


5 دقیقه زمان مطالعه 12 بیت

باید که باعث بر تأهل دو چیز بود حفظ مال و طلب نسل، نه داعیه از طوسی اخلاق ناصری 3

1. باید که باعث بر تأهل دو چیز بود حفظ مال و طلب نسل، نه داعیه شهوت یا غرضی دیگر از اغراض.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


9 دقیقه زمان مطالعه 21 بیت

چون نوع مردم به ادخار اقوات و ارزاق مضطر است، چنانکه از طوسی اخلاق ناصری 2

1. چون نوع مردم به ادخار اقوات و ارزاق مضطر است، چنانکه در فصل گذشته یاد کردیم، و بقای بعضی اقوات در زمانی بیشتر ناممکن، پس به جمع مالابد و اقتنای مایحتاج از هر جنسی احتیاج افتاد، تا اگر بعضی اجناس در معرض تلف آید بعضی که از فساد دورتر بود بماند، و به سبب ضرورت معاملات و وجوه اخذ و اعطا، چنانکه در مقاله گذشته گفته ایم، به دینار که حافظ عدالت و مقوم کلی و ناموس اصغر است حاجت بود، و به عزت وجود او و معادلت اندکی از جنس او با بسیاری از دیگر چیزها، مؤونت نقل اقوات از مساکن به مساکن دورتر مکفی شد، بدان وجه که، چون نقل اندک او که قیمت اقوات بسیار بود قائم مقام نقل اقوات بسیار بود، از کلفت و مشقت حمل آن استغنا افتد، و همچنین به رزانت جوهر و استحکام مزاج و کمال ترکیب او که مستدعی بقا بود ثبات و قوام فواید مکتسب صورت بست، چه استحالت و فنای او مقتضی احباط مشقتی بود که در طریق کسب ارزاق و جمع مقتنیات افتاده باشد، و به قول او به نزدیک اصناف امم شمول منفعت او همگنان را منظوم شد، و بدین دقایق حکمت کمالی که در امور معیشت تعلق به طبیعت داشت لطف الهی و عنایت یزدانی از حد قوت به حیز فعل رسانید، و آنچه تعلق به صناعت دارد مانند دیگر امور صناعی با نظر و تدبیر نوع انسانی حواله افتاد.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


7 دقیقه زمان مطالعه 15 بیت

چون مردم مدنی بالطبع است و تمام سعادت او به نزدیک اصدقای از طوسی اخلاق ناصری 6

1. چون مردم مدنی بالطبع است و تمام سعادت او به نزدیک اصدقای اوست و دیگر شرکای او در نوع، و هر که تمامی او با غیر او بود بتنهایی کامل نتواند شد، پس کامل و سعید کسی بود که در اکتساب اصدقا غایت جهد بذل کند و خیراتی که بدو تعلق گرفته باشد ایشان را شامل گرداند، تا به معاونت ایشان آنچه بانفراد حاصل نتواند کرد حاصل کند، و در مدت عمر به وجود ایشان تمتع و التذاذ یابد، تمتعی حقیقی و التذاذی الهی چنانکه گفتیم نه لذت حیوانی، الا آنکه این قوم بس عزیز الوجودند و اصحاب لذت حیوانی و بهیمی کثیرالوجود، و در معاشرت ایشان اقتصاری اندک اولی، چه این طایفه به منزلت نمک و توابل باشند که هر چند در طعام بدیشان احتیاج بود اما به جای غذا نایستد.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


18 دقیقه زمان مطالعه 35 بیت
×
ورود / ثبت‌نام

شماره موبایل خود را وارد کنید: