🌟 نیت کن و فال حافظ بگیر 🌟
علی بن عثمان هجویری

کشف المحجوب علی بن عثمان هجویری

درباره کشف المحجوب علی بن عثمان هجویری

«کشف المحجوب» مجموعه‌ای گردآوری‌شده از آثار علی بن عثمان هجویری است که شامل 54 فهرست («باب») است و در هر باب نکات حکایتی و موضوعی ارائه می‌کند.

دسترسی به باب‌ها یا فهرست های کشف المحجوب علی بن عثمان هجویری

مروری بر باب‌ها یا فهرست کشف المحجوب علی بن عثمان هجویری

پرسش‌های متداول در مورد کشف المحجوب علی بن عثمان هجویری

چند باب در «کشف المحجوب» وجود دارد؟

این اثر شامل 76 باب است.

سومین باب «کشف المحجوب» چه موضوعی دارد؟

باب سوم این اثر «باب لُبس المرقعات» است و نکاتی درباره‌ی باب لُبس المرقعات بیان می‌کند.

«کشف المحجوب» چیست و چه ساختاری دارد؟

«کشف المحجوب» اثری از /hojviri است که در 76 باب گردآوری شده و به موضوعات مختلف ادبی و اخلاقی می‌پردازد.

نام باب اول «کشف المحجوب» چیست؟

باب اول این اثر «بابُ سماعِ الاصوات و الالحان» است.

اشعار پیشنهادی کشف المحجوب علی بن عثمان هجویری

و منهم: سراج وقت و مشرف آفات مَقْت، ابوالحسن احمدبن از هجویری کشف المحجوب 22

1. و منهم: سراج وقت و مشرف آفات مَقْت، ابوالحسن احمدبن ابی الحواری، رضی اللّه عنه

برای مشاهده کامل کلیک کنید


4 دقیقه زمان مطالعه 10 بیت

و منهم: استاد امام، و زَین الاسلام، ابوالقاسم عبدالکریم از هجویری کشف المحجوب 8

1. و منهم: استاد امام، و زَین الاسلام، ابوالقاسم عبدالکریم بن هوازن القشیری، رضی اللّه عنه

برای مشاهده کامل کلیک کنید


2 دقیقه زمان مطالعه 5 بیت

بدان اسعدک اللّه که مر اهل هر صنعتی را و ارباب هر معاملتی از هجویری کشف المحجوب 2

1. بدان اسعدک اللّه که مر اهل هر صنعتی را و ارباب هر معاملتی را با یک‌دیگر اندر جریان اسرار خود عبارات است و کلمات که به‌جز ایشان معنی آن ندانند و مراد وضع عبارات دو چیز باشد: یکی حسن تفهیم و تسهیل غوامض را تا به فهم مرید نزدیک‌تر باشد و دیگر کتمان سر را از کسانی که اهل آن علم نباشند و دلایل آن واضح است. چنان‌که اهل لغت مخصوص‌اند به عباراتِ موضوع خود، چون: فعل ماضی و مستقبل و صحیح و معتل و اجوف و لفیف و ناقص و مثلهم و اهل نحو مخصوص‌اند به عباراتِ موضوع خود، چون: رفع و ضم و نصب و فتح و خفض و جر و کسر و منصرف و لاینصرف و غیره و اهل عروض مخصوص‌اند به عبارات موضوع خود،چون: بحور و دوایر و وتد و فاصله و آن‌چه بدین ماند و محاسبان مخصوص‌اند به عبارات موضوع خود، چون:فرد و زوج و ضرب و جذر و اضافت و تضعیف و تنصیف و جمع و تفریق و آن‌چه بدین ماند، و فقها مخصوص‌اند به عبارات موضوع خود، چون: علت و معلول و قیاس و اجتهاد و دفع و الزام و آن‌چه بدین ماند و محدثان همچنان، چون: مسند و مرسل و آحاد و متواتر و جرح و تعدیل وآنچه بدین ماند و متکلمان نیز به عبارات موضوع خود مخصوص‌اند چون عرض و جوهر و کل و جزء و جسم و جنس و تحیز و تولی، و آن‌چه بدین ماند. پس این طایفه را نیز الفاظ موضوع است مر کُمون و ظهور سخن خود را؛ تا اندر طریقت خود بدان تصرف کنند و آن را که خواهند باز نمایند و از آن که خواهند بپوشانند. پس من بعضی از آن کلمات را بیانی مشرح بیارم و فرق کنم میان هر دو کلمه که مرادشان از آن چه چیز است تا تو و خوانندگان این کتاب را فایده تمام شود، ان شاء اللّه.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


38 دقیقه زمان مطالعه 155 بیت

بدان که لبس مرقعه شعار متصوّفه است، و لبس مرقعات سنت از هجویری کشف المحجوب 1

1. بدان که لبس مرقعه شعار متصوّفه است، و لبس مرقعات سنت است؛ از آن‌جا که رسول علیه السّلام فرمود: «علیکُم بلباسِ الصِّوفِ تَجِدونَ حَلاوَةَ الإیمانِ فی قُلوبِکم.» و نیز یکی از صحابه گوید، رضی اللّه عنه: «کان النّبیُّ صلّی اللّه علیه و سلم یلبسُ الصّوفَ و یرکَبُ الْحِمارَ.» و نیز رسول صلی اللّه علیه و سلم مر عایشه را گفت، رضی اللّه عنها: «لاتَضَیِّعِی الثَّوْبَ حتّی تُرَقِّعیه.» گفت: «بر شما بادا به جامهٔ پشمین تا حلاوت ایمان بیابید.» و روایت کردند که: «وی علیه السّلام جامهٔ پشمین پوشید و بر خر نشست.» و نیز گفت عایشه را رضی اللّه عنها که: «جامه را ضایع مکن تا رقعه یعنی پیوندها بر آن نگذاری.»

برای مشاهده کامل کلیک کنید


8 دقیقه زمان مطالعه 24 بیت
×
ورود / ثبت‌نام

شماره موبایل خود را وارد کنید: