🌟 نیت کن و فال حافظ بگیر 🌟
علی بن عثمان هجویری

کشف المحجوب علی بن عثمان هجویری

درباره کشف المحجوب علی بن عثمان هجویری

«کشف المحجوب» مجموعه‌ای گردآوری‌شده از آثار علی بن عثمان هجویری است که شامل 54 فهرست («باب») است و در هر باب نکات حکایتی و موضوعی ارائه می‌کند.

دسترسی به باب‌ها یا فهرست های کشف المحجوب علی بن عثمان هجویری

مروری بر باب‌ها یا فهرست کشف المحجوب علی بن عثمان هجویری

پرسش‌های متداول در مورد کشف المحجوب علی بن عثمان هجویری

چند باب در «کشف المحجوب» وجود دارد؟

این اثر شامل 76 باب است.

سومین باب «کشف المحجوب» چه موضوعی دارد؟

باب سوم این اثر «باب لُبس المرقعات» است و نکاتی درباره‌ی باب لُبس المرقعات بیان می‌کند.

«کشف المحجوب» چیست و چه ساختاری دارد؟

«کشف المحجوب» اثری از /hojviri است که در 76 باب گردآوری شده و به موضوعات مختلف ادبی و اخلاقی می‌پردازد.

نام باب اول «کشف المحجوب» چیست؟

باب اول این اثر «بابُ سماعِ الاصوات و الالحان» است.

اشعار پیشنهادی کشف المحجوب علی بن عثمان هجویری

بدان اسعدک اللّه که مر اهل هر صنعتی را و ارباب هر معاملتی از هجویری کشف المحجوب 2

1. بدان اسعدک اللّه که مر اهل هر صنعتی را و ارباب هر معاملتی را با یک‌دیگر اندر جریان اسرار خود عبارات است و کلمات که به‌جز ایشان معنی آن ندانند و مراد وضع عبارات دو چیز باشد: یکی حسن تفهیم و تسهیل غوامض را تا به فهم مرید نزدیک‌تر باشد و دیگر کتمان سر را از کسانی که اهل آن علم نباشند و دلایل آن واضح است. چنان‌که اهل لغت مخصوص‌اند به عباراتِ موضوع خود، چون: فعل ماضی و مستقبل و صحیح و معتل و اجوف و لفیف و ناقص و مثلهم و اهل نحو مخصوص‌اند به عباراتِ موضوع خود، چون: رفع و ضم و نصب و فتح و خفض و جر و کسر و منصرف و لاینصرف و غیره و اهل عروض مخصوص‌اند به عبارات موضوع خود،چون: بحور و دوایر و وتد و فاصله و آن‌چه بدین ماند و محاسبان مخصوص‌اند به عبارات موضوع خود، چون:فرد و زوج و ضرب و جذر و اضافت و تضعیف و تنصیف و جمع و تفریق و آن‌چه بدین ماند، و فقها مخصوص‌اند به عبارات موضوع خود، چون: علت و معلول و قیاس و اجتهاد و دفع و الزام و آن‌چه بدین ماند و محدثان همچنان، چون: مسند و مرسل و آحاد و متواتر و جرح و تعدیل وآنچه بدین ماند و متکلمان نیز به عبارات موضوع خود مخصوص‌اند چون عرض و جوهر و کل و جزء و جسم و جنس و تحیز و تولی، و آن‌چه بدین ماند. پس این طایفه را نیز الفاظ موضوع است مر کُمون و ظهور سخن خود را؛ تا اندر طریقت خود بدان تصرف کنند و آن را که خواهند باز نمایند و از آن که خواهند بپوشانند. پس من بعضی از آن کلمات را بیانی مشرح بیارم و فرق کنم میان هر دو کلمه که مرادشان از آن چه چیز است تا تو و خوانندگان این کتاب را فایده تمام شود، ان شاء اللّه.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


38 دقیقه زمان مطالعه 155 بیت

و آن‌چه گفتم که: «من از خداوندتعالی توفیق واستعانت از هجویری کشف المحجوب 1

1. و آن‌چه گفتم که: «من از خداوندتعالی توفیق واستعانت خواهم»، مراد آن بود که بنده راناصر، به‌جز خداوند نباشد که وی را بر خیرات نصرت کند و توفیق زیادت دهدش و حقیقت توفیق، «موافقت تأیید خداوند بود بافعل بنده اندر اعمال صواب.» و کتاب و سنت بر وجود صحت توفیق ناطقه است و امت مجتمع، به‌جز گروهی از معتزله و قدریان که لفظ توفیق را از کل معانی خالی گویند. و گروهی از مشایخ طریقت گفته‌اند که: «التّوفیقُ هُو القُدرَةُ عَلی الطّاعةِ عندَ الإسْتِعمالِ.» چون بنده خداوند را مطیع باشد، از خداوند بدو نیرو زیادت بود و قوت افزون از آن‌چه پیش از آن بوده باشد.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


5 دقیقه زمان مطالعه 14 بیت

و منهم: قدوهٔ اهل ملامت و داده به بلا سلامت، ابوصالح از هجویری کشف المحجوب 27

1. و منهم: قدوهٔ اهل ملامت و داده به بلا سلامت، ابوصالح حَمدون ابن احمد بن عمارة القَصّار، رضی اللّه عنه

برای مشاهده کامل کلیک کنید


2 دقیقه زمان مطالعه 7 بیت

و چون درست شد که بر دست کاذب معجزه و کرامات محال بود، از هجویری کشف المحجوب 22

1. و چون درست شد که بر دست کاذب معجزه و کرامات محال بود، لامحاله فرقی ظاهرتر بباید تا تو را معلوم و مبین شود. پس بدان که شرط معجزات اظهار است و از آنِ کرامات کتمان، و ثمرهٔ معجزه به غیر بازگردد و کرامت خاص مر صاحب کرامت را بود. و نیز صاحب معجزه قطع کند که این معجزه است و ولی قطع نتواند کرد که این کرامت است یا استدراج و نیز صاحب معجز اندر شرع تصرف کند و اندر ترتیب نفی واثبات آن به فرمان خدای بگوید و بکند و صاحب کرامات را اندر این، به‌جز تسلیم و قبول احکام روی نیست؛ از آن‌چه به هیچ وجه کرامت ولی مر حکم شرع نبی را منافات نکند.

برای مشاهده کامل کلیک کنید


6 دقیقه زمان مطالعه 12 بیت
×
ورود / ثبت‌نام

شماره موبایل خود را وارد کنید: